15 października 2023, godz. 18.30 Koncert finałowy 8. Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Kameralnej „DIALOGI”

Tym razem zapraszamy do kościoła św. Józefa w Ozorkowie, Plac Jana Pawła II 5, na koncert finałowy 8. Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Kameralnej „Dialogi” zatytułowany „Niezapomniane melodie Wiednia” w wykonaniu śpiewaków: Jolanty Bobras /sopran/, Anny Kutkowskiej – Kass /sporan koloraturowy/, Emilii Klimczak /sopran/, Dariusza Pietrzykowskiego /tenor/ oraz instrumentalistów: Kamila Zawadzkiego /skrzypce/, Roberta Stefańskiego /klarnet/, Marcina Wernera /fortepian/. Koncert poprowadzi Krystyna Pietranek-Kulis .

Muzyka, związana z naddunajską stolicą, zwłaszcza ta przełomu  wieków XIX i XX nieodmiennie nas porywa i zachwyca. 

Jak to się stało, że Wiedeń  wytworzył wokół siebie tak niepowtarzalną, niezwykłą aurę muzyczną?…Tajemnica tkwi w złożoności stylistycznej tej muzyki, bo znajdujemy w niej elementy zarówno włoskiej kantyleny, jak i madziarskiej witalności, słowiańskiego sentymentalizmu i  wiedeńskiej wytworności oraz trudnego do nazwania wiedeńskiego esprit. Jednak przede wszystkim wytłumaczenia tego zjawiska należy szukać w samej naturze Wiedeńczyków, którzy nigdy nie tracili kontaktu z muzyką. Nawet w czasach klęsk i pożogi nie lubili się zbyt długo smucić, zawsze oczekując od swoich twórców muzyki lekkiej i przyjemnej, ale w najlepszym artystycznym ujęciu.

            Muzyczna atmosfera Wiednia oddziaływała na przełomie XIX i XX wieku na twórców całej Europy – przeważnie Czechów, Węgrów, Francuzów, Niemców oraz kompozytorów innych nacji. Kompozytorzy meldowali się w Wiedniu, którego teatry stawały się z czasem ich domem a oni zdobywali uznanie i miłość publiczności tworząc „muzyczny klan” wypowiadający się w swojej sztuce w jednolitym wiedeńskim stylu.

            Ośmielając się przypuszczać, że sympatie muzyczne naszej współczesnej publiczności nie odbiegają daleko od tych sprzed wieku, proponujemy koncert w wykonaniu znakomitych artystów scen muzycznych Łodzi i Warszawy, złożony z najpopularniejszych utworów wiedeńskich kompozytorów – od upajających walców Johanna Straussa po pieśni, arie i duety twórców wesołego teatru muzycznego oraz wirtuozowskie miniatury skrzypcowe i klarnetowe.

Biogramy artystów

ANNA KUTKOWSKA-KASS – sopran koloraturowy

Debiutowała w Operze Narodowej – Teatrze Wielkim w Warszawie w partii KRÓLOWEJ NOCY w premierowym przedstawieniu Czarodziejskiego Fletu W.A.Mozarta pod dyrekcją Kazimierza Korda, w reżyserii Achima Freyera. Partię tę śpiewała w Operze Narodowej przez kilka sezonów oraz gościnnie w Teatrze Wielkim w Poznaniu i w Łodzi. W efekcie współpracy z Operą Śląską w Bytomiu zaśpiewała partię HANNY w Strasznym Dworze St. Moniuszki oraz DONNY ANNY w Don Giovannim W.A.Mozarta w reżyserii Wieslawa Ochmana. W międzyczasie  wystąpiła w partii HANNY w Strasznym Dworze w Operze Narodowej w Warszawie oraz wzięła udział w przedstawieniach Śpiewnika Domowego wystawianych przez Operę Narodową. Na zamówienie Opery Narodowej przygotowała partię Słowika w operze SŁOWIK  Igora Strawińskiego. Występowała pod kierownictwem wybitnych dyrygentów jak Kazimierz Kord, Łukasz Borowicz, Tadeusz Serafin, Mieczysław Nowakowski, Andrzej Knap, Tadeusz Wicherek, Krzysztof Dziewięcki i Peter Vrabel. Koncertuje w Polsce i za granicą. W Pradze wystąpiła z Orkiestrą Kameralną BERG śpiewając cykl pieśni Karola Szymanowskiego SŁOPIEWNIE, w Paryżu wystąpiła dwukrotnie z recitalem w Polskim Stowarzyszeniu Historyczno-Literackim. Z pianistką Tamarą Granat odbyła tournée po Bliskim Wschodzie dając recitale w Bahrainie, Kuwejcie i Abu Dabi oraz wystąpiła w koncertach edukacyjnych w Salach Redutowych Opery Narodowej – Teatru Wielkiego. Bierze udziel w koncertach kameralnych, symfonicznych  i festiwalach muzycznych, jak m.in. Festiwal Moniuszkowski w Białymstoku, Międzynarodowy Festiwal Chopinowski w Antoninie, Festiwal – Nałęczowskie Divertimento, Festiwal Pieśni Polskiej w Wilanowie, Festiwal im. Lutosławskiego w Lublinie, „My Splendid Isolation” – Festiwal K.Szymanowskiego w Radomiu, XXII Warszawskie Spotkania Muzyczne – Festiwal Muzyki Współczesnej, Festiwal Muzyki Współczesnej w Sopocie, a ostatnio w 2021 Festiwal Wiesława Ochmana w Zawierciu. Występuje z wieloma wybitnymi pianistami jak: Helena Christenko, Robert Morawski, Ewa Pelwecka, Tamara Granat, Jolanta Pszczółkowska-Pawlik, Emilia Sitarz.

Ma na swoim koncie prawykonania  polskich wybitnych kompozytorów współczesnych, jak Aleksander Kościów i Marian Borkowski. Prawykonanie cyklu Pieśni Japońskich – SHIHAIKAI Aleksandra Kościówa w wykonaniu śpiewaczki jest zawarte na płycie autorskiej kompozytora wydanej przez Związek Kompozytorów Polskich. Na płycie z pieśniami Prof. Jerzego Woy-Wojciechowskiego, śpiewaczka wykonuje Pieśń – Hymn Lekarzy. W 2023 roku została wydana przez Acte Prealable płyta „Anna Kutkowska-Kass – Portret” z ariami i pieśniami na głos – sopran koloraturowy. Nauczycielem śpiewu Anny Kutkowskiej-Kass była Maria Fołtyn. Korzystała również z konsultacji wokalnych Prof. Zdzisławy Donat.

EMILIA KLIMCZAK – sopran

Solistka Teatru Muzycznego w Łodzi, współpracowała z Teatrem im. Jaracza i Teatrem Nowym. Brała udział w wielu festiwalach muzycznych m.in. Festiwalu Muzyki Filmowej w Łodzi, Festiwalu Dialogu Czterech Kultur, Wratislavia Cantans we Wrocławiu, Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy. Brała czynny udział w mistrzowskich kursach wokalnych polskich i
zagranicznych pedagogów, m.in. prof. Mireille Alcantara, prof. Ingrid Kremling, prof. Ryszarda Karczykowskiego, prof. Piotra Łykowskiego, prof. Teresy Żylis – Gara, prof. Joanny Kozłowskiej, prof. Claudii Visca. W IV edycji Ogólnopolskiego Konkursu Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. I. Borowickiej (2010 r.) organizowanego przez fundację Czardasz i Operę Krakowską otrzymała Nagrodę Specjalną Przewodniczącego Jury Wiesława Ochmana. Zagrała m.in.: Cosette w „Nędznikach” Claude`a-Michela Schönberga, Adelę w operetce „Zemsta nietoperza” J. Straussa, Marię Magdalenę z „Jesus Christ Superstar” A.L.Webbera, Eileen w musicalu „Wonderful Town” L. Bernsteina, Wandę w operetce „Wielka księżna Gerolstein”, Fanny Mill w operze „La cambiale di matrimonio” G. Rossiniego, Elizę Doolittle w musicalu „My Fair Lady” F. Loewe, Esmeraldę w musicalu „Zorro” J. Bończyka, Walentynę w „Wesołej wdówce” F. Lehara, Cibolettę w „Nocy w Wenecji” J. Straussa, Mi w „Krainie uśmiechu” F. Lehara, Kopciuszka w „Kopciuszku” St. Gerstenkorna, Veronicę w „Być jak Callas” wg pomysłu T. Koniny, Młodą Bubulinę w „Zorbie” J. Kandera, Chawę w musicalu „Skrzypek na dachu” J. Bocka, Ewę i
Anioła w „Pastorałce” L. Schillera.

JOLANTA BOBRAS – sopran

Ukończyła Akademię Muzyczną w Łodzi w klasie śpiewu ad. Krystyny Rorbach w roku 1998. Już podczas studiów współpracowała z teatrami muzycznymi i dramatycznymi: Teatr Wielki (Łódź), Teatr Powszechny (Radom), Teatr Polski (Poznań), wykonując repertuar operowy, operetkowy, a także partie napisane współcześnie. Uczestniczyła w awangardowych realizacjach teatralnych Krzysztofa Warlikowskiego, Pawła Mykietyna, Krzysztofa Kelma, Zbigniewa Maciaka, Laco Adamika, Marka Weissa-Grzesińskiego ,Giorgio Madii, Michała Znanieckiego, Waldemara Zawodzińskiego, Mariusza Trelińskiego, Tomasza Koniny. W sezonie 1998/1999 była solistką Teatru Muzycznego – Operetki Wrocławskiej, a od roku 2000 do 2013 była solistką Teatru Wielkiego w Łodzi, gdzie debiutowała partią Adeli w „Zemście nietoperza” J. Straussa.
Ma na swoim koncie 30  partii wokalnych, z których do najciekawszych zalicza:
Eurypides – „Alkestis”   – rola tytułowa (Teatr Polski w Poznaniu), (muz. Paweł Mykietyn)
J. Strauss – „Zemsta nietoperza” – Adela (Teatr Wielki w Łodzi, debiut)
F. Poulenc – „Dialogi karmelitanek” – Konstancja (Teatr Wielki w Łodzi – prapremiera polska, Opera Nova w Bydgoszczy – X Bydgoski Festiwal Operowy)
W. Gombrowicz – „Tancerz Mecenasa Kraykowskiego” – Księżniczka czardasza, (muz. E. Kalman), (Teatr Powszechny w Radomiu – Międzynarodowy Festiwal Gombrowiczowski)
F. Lehar – „Wesoła Wdówka” – Walentyna (Polska Scena Muzyczna, Sala Kongresowa w Warszawie)
G. Donizetti – „Don Pasquale”  – Norina (Polska Opera Kameralna)
D. Cimarosa – „Impresario w opałach” – Fior di Spina (Teatr Wielki w Łodzi)
G. Puccini – „Cyganeria”   – Musetta (Teatr Wielki w Łodzi)

J.Book „Skrzypek na dachu„- Gouda (Polski Instytut Sztuki Wokalnej)

Brała udział w licznych tournée Teatru Wielkiego w Łodzi w Niemczech, Holandii i Austrii. Dokonała nagrań dla TVP3 oraz Telewizji Polonia we współpracy z Polską Operą Kameralną. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich pod kierunkiem Ingrid Kremling i Heleny Łazarskiej. Współpracowała z Katedrą Kameralistyki Akademii Muzycznej w Łodzi. Brała również udział w prawykonaniach utworów w ramach sesji „Musica moderna”. Współpracuje z Filharmonią Łódzką poprzez udział w cyklu „Kolory Polski”, wykonuje koncerty kameralne (m. in. „Chopin w dwóch kolorach”), koncerty sylwestrowe . Jako jedna z niewielu sopranistek w Polsce wykonała partię sopranu solo w „Requiem Wojennym” B. Brittena.  Obecnie oprócz działalności scenicznej i koncertowej, pracuje na stanowisku specjalisty emisji głosu, prowadząc zajęcia wokalne Akademickiego Zespołu Pieśni i Tańca Uniwersytetu Łódzkiego „KUJON”, oraz pełni funkcję prezesa Stowarzyszenia PER ARTEM VITAE- czyli  „przez sztukę do życia”, gdzie realizuje swoje pasje reżyserskie integrując środowiska zawodowe i amatorskie we wspólnych projektach artystycznych. 

DARIUSZ PIETRZYKOWSKI – tenor


Urodził się w 1970 w Kępnie. Edukację wokalną rozpoczął w Szkole Muzycznej w Kaliszu pod okiem Lidii Małachowicz. Następnie kontynuował ją w bydgoskiej Akademii Muzycznej w klasie Jana Kunerta, którą ukończył z wyróżnieniem w 1995. W tym też roku otrzymał stypendium Fundacji Yamaha. Jest laureatem III nagrody w III Konkursie Wokalnym w Dusznikach-Zdroju (1994). Umiejętności wokalne poszerzał na kursie mistrzowskim u maestry Fedory Barbieri. Opera i teatr Dariusz Pietrzykowski jest obecnie solistą występującym gościnnie w Operze Narodowej w Warszawie, Teatrze Wielkim w Poznaniu, Opera Nova w Bydgoszczy, Operze Krakowskiej, Operze Na Zamku w Szczecinie, Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Współpraca z orkiestrami Współpracuje z wieloma orkiestrami m.in. takimi, jak: NOSPR, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej, Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, Filharmonii Górnośląskiej w Katowicach, Filharmonii w Krakowie, Opolu, Szczecinie,  w Białymstoku,  Rzeszowie i Kielcach. Gale operowe i turnieje
Dwukrotnie był zapraszany do udziału w Gali Operowej Laureatów Konkursów Muzycznych w Bydgoszczy (1994 i 2000). Brał udział w galowych przedstawieniach Napoju Miłosnego Donizettiego i Czarodziejskiego Fletu Mozarta w 2001 roku na deskach teatru Wielkiego w Łodzi u boku Gwendolyn Bradlay. Artysta wystąpił w Turnieju Tenorów w Poznaniu i podczas III Festiwalu Gwiazd w Międzyzdrojach. Na Turnieju Tenorów w Szczecinie w r.2006 otrzymał tytuł najlepszego tenora w kraju.

KAMIL ZAWADZKI – skrzypce

Skrzypek, doktor sztuki w dziedzinie muzycznej w dyscyplinie instrumentalistyka. Absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie prof. Iwony Wojciechowskiej (dyplom z wyróżnieniem). Jest laureatem II i III Ogólnopolskiego Konkursu na Najlepszy Recital w Żaganiu (2010, 2011), Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego w Sion w Szwajcarii (2009), i stypendystą Programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” (2009). Zdobył również m.in. II nagrodę w Konkursie Sonat Solowych (2008), IV nagrodę i wyróżnienie w Międzynarodowym Bałtyckim Konkursie Skrzypcowym (2006), II nagrodę oraz nagrodę dla największej indywidualności artystycznej w Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym im. Ireny Dubiskiej w Łodzi (2003), I nagrodę oraz nagrodę specjalną w Ogólnopolskim Konkursie Młodych Instrumentalistów w Bydgoszczy (2003).

W latach 2010-2018 był asystentem w Akademii Muzycznej im G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Koncertował w Niemczech, Szwajcarii i we Francji. Występował również w Chinach. Jest wykładowcą Międzynarodowych Kursów Muzycznych w Żaganiu, Letniej Akademii Muzyki w Łodzi oraz Młodzieżowej Akademii Muzycznej w Łodzi. Od 2017 r. jest członkiem Zarządu Głównego Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków w Warszawie. W tym roku został odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego honorową odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

MARCIN WERNER  – kompozytor, aranżer, dyrygent, pianista, producent muzyczny, absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi .

Artysta jest  laureatem wielu  polskich i międzynarodowych konkursów kompozytorskich oraz wykonawczych. Od kilku lat sprawuje kierownictwo muzyczne spektakli operowych, współpracując z Teatrem Wielkim jako dyrygent i pianista korepetytor. Jednocześnie jako dyrygent prowadzi Akademicką Orkiestrę Politechniki Łódzkiej i wykłada w macierzystej uczelni. Karierę tego wszechstronnego muzyka uświetniają także liczne występy założonej przez niego własnej orkiestry – Orkiestry Marcina Wernera.  Dyrygował w kraju i za granicą (Włochy, Ukraina, USA), wykonując utwory z repertuaru klasycznego, filmowego, a także dokonując światowych prawykonań utworów muzyki współczesnej. Jest autorem ponad 50 dzieł orkiestrowych, kameralnych i solowych oraz około 300 aranżacji muzyki poważnej, rozrywkowej i filmowej, które wykonywane były w kraju i za granicą, m.in. w Japonii, Czechach, we Włoszech, USA, Słowacji, Ukrainie i Niemczech.. Zagrał ponad 100 koncertów jako pianista solista i kameralista (Polska, USA, Słowacja, Maroko).

ROBERT STEFAŃSKI – klarnet

W 2005 roku ukończył z wyróżnieniem Akademie Muzyczną im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, w klasie klarnetu prof. Ryszarda Ryczla. Jest absolwentem studiów podyplomowych w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie klarnetu prof. Andrzeja Janickiego. Na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach, festiwalach zdobywał nagrody i wyróżnienia występując  jako solista i kameralista. Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Muzycznej w Łodzi oraz w Państwowej Szkole Muzycznej I st. w Zgierzu. Dokonał kilkunastu prawykonań utworów współczesnych kompozytorów. Współpracuje również z Polską Operą Kameralną, Filharmonią Łódzką, Radiową Filharmonią New Art, a także z wieloma artystami występując na różnego rodzaju sesjach naukowo-artystycznych, wieczorach muzycznych, festiwalach i koncertach. Dokonał nagrań dla Radia Łódź. Jego nagrania znajdują się na kilku płytach wydanych przez Akademię Muzyczną poświęconych twórczości F. Poulenc’a, J. Brahms’a, B. K. Przybylskiego, T. Szczepanika.

KRYSTYNA  PIETRANEK – KULIS

Absolwentka PWSM w Łodzi. Dziennikarka radiowa i prasowa, krytyk muzyczny, konsultant muzyczny w filmie polskim, popularyzatorka i animatorka życia muzycznego.  Zasiada w gremiach jurorskich konkursów i przeglądów muzycznych. Zajmuje się działalnością prezenterską na festiwalach muzyki poważnej i konfrontacjach  sztuki estradowej oraz koncertach filharmonicznych.  Należy do najwierniejszych  przyjaciół Antonina, gdzie od 1987 roku  prowadzi i współtworzy służąc  artystyczną konsultacją koncerty Międzynarodowego Festiwalu „Chopin w barwach jesieni” oraz cykle koncertowe „Konfrontacje Chopinowskie” i  „Letni Festiwal Muzyczny”. Jako recenzent muzyczny i publicystka współpracowała m.in. z czasopismami: „ Odgłosy”, „Kultura i Biznes”, „Kalejdoskop Łódzki”, „Ruch Muzyczny”, „Chopin w świecie” , komentuje różne wydarzenia muzyczne w telewizji. W Radiu Łódź pełniła w latach 1978-2003 kolejno funkcje: Kierownika Redakcji Nagrań PR i TV, Kierownika Redakcji Orkiestry PR i TV w Łodzi p.d.  H. Debicha oraz szefa Działu Muzycznego. Dzięki popularyzatorsko- edukacyjnej audycji „Lista Przebojów Muzyki Poważnej” udało jej się pozyskać wielu melomanów dla teatrów muzycznych i filharmonii. Uprawiając wszystkie formy audycji radiowych- od muzycznych poprzez literackie, kolaże, felietony do reportażu- zdobyła wiele nagród i wyróżnień, m.in. Radia BBC. Od 2004 roku związana z Filharmonią Łódzką im. A. Rubinsteina,  gdzie przez 11 lat pełniła funkcję  kierownika Działu Organizacji Widowni i Koncertów Kameralnych . Aktualnie prowadzi Artystyczną Agencję pod nazwą „CODA”, a w ramach tej działalności Międzynarodowy Letni Festiwal Muzyczny w XVI-wiecznej Kolegiacie Łaskiej.